Kampania edukacyjna Związku Międzygminnego „Pilski Region Gospodarki Odpadami Komunalnymi” pn. „Jestem asem segregacji

W roku 2015 Związek zrealizował kampanię edukacyjną pn. „Jestem asem segregacji”. Kampania prowadzona była od 2 marca do 25 czerwca 2015r., adresowana była do dzieci i uczniów wszystkich publicznych i niepublicznych przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych na terenie 14 gmin członkowskich Związku.

Plakat kampanii edukacyjnej „Jestem asem segregacji”

  1. W ramach kampanii postawiono na bezpośredni kontakt z dziećmi i młodzieżą wychodząc z założenia, iż jedynie w taki sposób można propagować właściwe wzorce zachowań w gospodarce odpadami, zachęcać do segregacji oraz mówić o jej sensie, a w efekcie zmotywować do działania. W związku z powyższym zaplanowano przeprowadzić 272 prelekcje, zrealizowano jednak 281 prelekcji (9 więcej), a ich liczba uległa zwiększeniu z uwagi na rozbicie uczniów w niektórych szkołach na mniejsze grupy, tak aby zwiększyć komfort uczestnictwa w zajęciach.

Zestawienie ilości przeprowadzonych prelekcji i liczby uczestników w poszczególnych gminach

Prelekcje spotkały się z bardzo dobrym przyjęciem przez dzieci i młodzież, a także nauczycieli i dyrektorów placówek. Zajęcia były prowadzone w atrakcyjny i przystępny sposób, a ich uzupełnieniem była prezentacja multimedialna (w załączeniu) a także konkursy praktycznej segregacji. Łącznie w prelekcjach uczestniczyło bezpośrednio 30 775 dzieci i młodzieży.

    

Zajęcia w grupie przedszkolnej

Zajęcia w grupie szkolnej

2. W ramach kampanii opracowano i wydrukowano poradnik jak segregować odpady w postaci zawieszki na magnes. Zależało nam bowiem na tym, aby przekazać zasady segregacji w sposób jasny i czytelny sposób, zrozumiały zarówno dla młodszych jak i starszych. Dzieci zanosiły też poradnik do swoich domów, swoim rodzicom, a zainstalowanie na nim magnesu umożliwiło zawieszenie go np. w kuchni na lodówce. Planowaliśmy nakład 31 000 szt., jednak w czasie prowadzonych zajęć okazało się jednak, iż cieszy się on tak dużym zapotrzebowaniem, iż zwiększono nakład do 35 205 szt. (4 205 więcej). Placówkom przekazano 34 955 sztuk, pozostałe Związek rozdysponował poprzez Biuro Związku oraz 150 sztuk przeznaczył na potrzeby rozliczenia wniosku – zgodnie z umową WFOŚiGW w Poznaniu.

                

               Awers poradnika jak segregować odpady – zawieszka na magnes

  1. W ramach kampanii przygotowano również  pakiety gier i puzzli edukacyjnych związanych z ochroną środowiska i gospodarką odpadami. Każdy z pakietów składał się z następujących elementów: puzzle „Recykling odpadów”, puzzle „Oszczędzaj wodę i chroń środowisko”, puzzle „Oszczędzaj energię i chroń środowisko”, gra planszowa „Kolorowy świat odpadów”, gra memo „Proste sposoby na ochronę przyrody”.  W ramach kampanii zaplanowano rozdysponować 89 kompletów, jednak rozdysponowano 94 (o 5 więcej), ponieważ okazało się, iż w czasie realizacji kampanii  zostały zlokalizowane kolejne przedszkola i oddziały przedszkolne na obszarze Związku.

Pakiet gier edukacyjnych rozdysponowywany w czasie kampanii

  1. Związek w ramach kampanii przeprowadził trzy konkursy.
  1. Konkurs dla dzieci przedszkolnych polegał na przygotowaniu z odpadów pracy pt. „Odpadowy ekoludek”, wykonaniu jej zdjęcia i przesłaniu go wraz z opisem na adres konkurs@prgok.pl. Na konkurs wpłynęły zdjęcia 64 ekoludków z 41 przedszkoli i oddziałów przedszkolnych. Za prace plastyczne „Odpadowy ekoludek” jury postanowiło przyznać wyróżnienia następującym placówkom: Przedszkole im. Marii Konopnickiej w Krzyżu Wlkp., Publiczne Przedszkole w Śmieszkowie, oddział w Śmieszkowie, Publiczne Przedszkole nr 18 im. Kubusia Puchatka w Pile, Gminne Przedszkole w Wieleniu, Publiczne Przedszkole nr 19 im. Misia Uszatka w Pile, Publiczne Przedszkole w Gębicach, oddział w Brzeźnie, Publiczne Przedszkole nr 15 w Pile, Publiczne Przedszkole w Kaczorach, Niepubliczne Przedszkole „Złota Rybka” w Pile, Publiczne Przedszkole w Morzewie, Publiczne Przedszkole w Głubczynie.

Wręczanie wyróżnień w konkursie „Odpadowy ekoludek”

  1. Drugi konkurs, był to konkurs na indywidualną pracę plastyczną w formie rysunku pn. „Moja czysta okolica”. Na konkurs wpłynęło łącznie 326 prac z 29 placówek oświatowych. Warto nadmienić, iż duża część prac była niezgodna z regulaminem ponieważ została wykonana
    w innej technice niż rysunek, co dyskwalifikowało je z oceny. Konkurs podzielony był na dwie kategorie:
  1. Kategoria: klasy I – III

Wpłynęły 183 prace z 18 szkół podstawowych. Jury zadecydowało o następującym podziale nagród: 1 miejsce – Zuzanna Kaleta ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Pile, 2 miejsce – Klaudia Trojanowicz ze Szkoły Podstawowej w Skórce, 3 miejsce – Amelia Kijowska ze Szkoły Podstawowej w Wyrzysku. Laureatki miejsc I-III otrzymały w nagrodę tablet oraz zestaw materiałów upominkowych PRGOK. Jury przyznało również 13 równorzędnych wyróżnień w postaci materiałów upominkowych PRGOK. Otrzymali je: Marta Bielawska ze Szkoły Podstawowej w Jastrowiu, Mikołaj Wylegała ze Szkoły Podstawowej w Romanowie Górnym, Julia Kobza ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Pile, Hubert Królak ze Szkoły Podstawowej w Osieku nad Notecią, Agata Ponicka ze Szkoły Podstawowej w Ujściu, Patrycja Tadych ze Szkoły Podstawowej w Bądeczu, Amelia Zaleska ze Szkoły Podstawowej w Okonku, Alan Puchała ze Szkoły Podstawowej w Kuźnicy Czarnkowskiej, Liwiusz Frątczak z Zespołu Szkół w Miasteczku Krajeńskim Szkoła Podstawowa w Grabionnej, Liwia Frątczak ze Zespołu Szkół w Miasteczku Krajeńskim Szkoła Podstawowa w Grabionnej, Marta Wieczorek ze Szkoły Podstawowej w Gulczu, Tatiana Pacholska ze Szkoły Podstawowej w Wyrzysku, Kinga Mrotek ze Szkoły Podstawowej w Dębówku Nowym.

  1.  Kategoria: klasy IV-VI

Wpłynęły 143 prace z 21 szkół podstawowych. Jury zadecydowało o następującym podziale nagród: 1 miejsce – Natalia Jessa z Zespołu Szkół nr 3 w Pile, 2 miejsce - Marta Marciniak ze Szkoły Podstawowej w Ujściu, 3 miejsce - Przemysław Kowalski ze Szkoły Podstawowej w Falmierowie. Laureaci miejsc I-III otrzymali w nagrodę tablet oraz zestaw materiałów upominkowych PRGOK. Jury przyznało również 12 równorzędnych wyróżnień w postaci materiałów upominkowych PRGOK. Otrzymali je: Eryk Kozłowski ze Szkoły Podstawowej w Sarbi, Agnieszka Kolonista ze Szkoły Podstawowej w Gulczu, Patrycja Osajda ze Szkoły Podstawowej w Wieleniu, Katarzyna Grygorcewicz ze Szkoły Podstawowej w Krzyżu Wlkp., Magdalena Niewiarowska ze Szkoły Podstawowej w Ujściu, Gabriela Kuchta ze Szkoły Podstawowej w Okonku, Wiktoria Mrotek ze Szkoły Podstawowej w Osieku nad Notecią, Zofia Matulis ze Szkoły Podstawowej w Kuźnicy Czarnkowskiej, Wiktoria Machowina ze Szkoły Podstawowej w Krzyżu Wlkp., Wiktoria Kupsik ze Szkoły Podstawowej w Wieleniu, Bartosz Antoniewicz ze Szkoły Podstawowej w Romanowie Dolnym, Weronika Ignacy ze Szkoły Podstawowej w Nowej Wsi Ujskiej.

Grupa laureatów konkursu "Moja czysta okolica"

  1. Trzeci z konkursów, fotograficzny, adresowany był do uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych i nosił hasło „Segregacja na co dzień – dobre praktyki”. Na konkurs wpłynęło łącznie 28 prac 20 autorów z 15 placówek oświatowych. Trzy prace nie były oceniane ponieważ nie spełniały wymagań regulaminu, nadeszły od uczniów szkół spoza terenu gmin członkowskich (miasto Czarnków i gmina Łobżenica).
  1. Kategoria: szkoły gimnazjalne

Na konkurs wpłynęło zgodnie z regulaminem 18 prac 14 autorów z 10 szkół gimnazjalnych. Jury zadecydowało o następującym podziale nagród: 1 miejsce – Karolina Hamulczuk z Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego nr 2 w Jastrowiu, 2 miejsce – Nikola Czyżykowska z Gimnazjum nr 4 w Pile, 3 miejsce – Martyna Stachera z Gimnazjum w Ujściu. Laureatki otrzymały w nagrodę aparaty fotograficzne oraz zestawy materiałów upominkowych PRGOK. Jury przyznało również 12 równorzędnych wyróżnień, w postaci materiałów upominkowych PRGOK. Otrzymali je: Wiktoria Fabjańska z Zespołu Szkół nr 2 w Pile, Edyta Wieczorek i Kinga Paszkiewicz z Młodzieżowego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 2 w Jastrowiu, Filip Sadowski z Publicznego Gimnazjum w Jastrowiu, Mateusz Zawileński z Gimnazjum Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Krzyżu Wlkp. Aleksandra Maria Oto z Gimnazjum Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Krzyżu Wlkp., Krzysztof Matz z Zespołu Szkół Publiczne Gimnazjum w Gębicach, Patrycja Małecka z Zespołu Szkół Publiczne Gimnazjum w Gębicach, Joanna Koczenasz z Zespołu Szkół Samorządowych w Sypniewie, Maciej Buganik z Gimnazjum w Ujściu, Dawid Gruszka z Gimnazjum w Wysokiej, Zuzanna Łobos z Gimnazjum nr 5 w Pile.

  1.  Kategoria: szkoły ponadgimnazjalne

Na konkurs wpłynęło zgodnie z regulaminem 7 prac 3 autorów z 3 szkół ponadgimnazjalnych. Jury zadecydowało o następującym podziale nagród: 1 miejsce - Natalia Olejniczak z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 w Pile, 2 miejsce – Dawid Taterka z Zespołu Szkół im. Stanisława Staszica w Pile, 3 miejsce – Paulina Rozalia Błauciak z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Pile. Laureaci otrzymali w nagrodę aparaty fotograficzne oraz zestawy materiałów upominkowych PRGOK.

Grupa laureatów konkursu „Segregacja na co dzień – dobre praktyki”

Podsumowanie kampanii odbyło się 10 czerwca 2015r. w Regionalnym Centrum Kultury w Pile. Podczas uroczystości wręczone zostały nagrody i wyróżnienia dla laureatów i ich opiekunów, a dodatkowo dla dzieci wystąpił Teatr Kultureska ze sztuką „Afera leśna”, podczas której mówiono o nieśmieceniu i segregacji. Spektakl, na trzech przedstawieniach, obejrzało łącznie ponad 1000 dzieci z gmin członkowskich.

Spektakl „Afera leśna” w wyk. Teatru Kultureska

Ponadto w holu Regionalnego Centrum Kultury w dniach 10-29 czerwca 2015r. prezentowana była wystawa wyróżnionych i nagrodzonych prac konkursowych pt. „Jestem asem segregacji”.

Wystawa nagrodzonych i wyróżnionych prac w Regionalnym Centrum Kultury w Pile

  1. W ramach kampanii zrealizowane zostały również dwie kampanie promujące działania edukacyjne PRGOK na łamach lokalnej prasy, radia i portali internetowych. Naszym zamierzeniem było bowiem uświadomienie mieszkańcom potrzeby i skali działań edukacyjnych prowadzonych przez Związek, a przez to zwrócenie uwagi na konieczność segregacji i jej znaczenia dla ochrony środowiska. Chodzi nam bowiem również o to, aby kreować pozytywny wizerunek Związku, jako organizacji odpowiedzialnej za wychowanie, ukształtowanie młodego pokolenia, które idąc do domu po zajęciach, z poradnikiem segregacji, przekazuje swoją wiedzę rodzicom i w ten właśnie sposób zachęca ich=zmusza do selektywnej zbiórki odpadów.

***

WNIOSKI KOŃCOWE: W kampanii „Jestem asem segregacji” Związek po raz drugi dotarł bezpośrednio z prelekcjami i materiałami na temat nowego systemu gospodarki odpadami oraz segregacji do dzieci i uczniów wszystkich publicznych i niepublicznych placówek oświatowych na terenie wszystkich, 14 gmin, członkowskich (po raz pierwszy było to w 2014r. w ramach kampanii „Młodzi mistrzowie segregacji” oraz „Segregacja nie jest trudna – wystarczy tylko chcieć”). Realizatorem kampanii była firma Bussines Communication Group Sp. z o.o. Należy stwierdzić, iż dzięki zrealizowanym działaniom udało się przypomnieć dzieciom i młodzieży wiedzę z zakresu segregacji, utrwalić ją a także poszerzyć o zagadnienia z zakresu recyklingu i odzysku. Dzięki temu, że znacząco wzrosła świadomość zasad prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów wśród dzieci i młodzieży, powinno się to przełożyć na wymierne efekty w postaci masy i jakości segregowanych odpadów m. in. poprzez właściwe przygotowanie ich do wyrzucenia (wyrabianie nawyków zgniatania butelek PET czy składania kartonów). Mamy nadzieję, że statystyki okresowe z czasem powinny wykazać stosowne wielkości przyrostów. Ponadto kampania edukacyjna odniosła również jeszcze jeden pozytywny skutek, mianowicie zbudowała pozytywny wizerunek Związku w oczach dzieci i młodzieży oraz wśród nauczycieli i dyrekcji placówek oświatowych, które w Związku upatrują rzetelnego partnera w zakresie edukacji ekologicznej. Zarówno sposób przygotowania prezentacji jak i przekaz merytoryczny dający możliwość bezpośredniego kontaktu spowodowały, że dzieci i dorośli są usatysfakcjonowani jakością i poziomem kampanii. Nie byłoby takich efektów kampanii gdyby nie wsparcie jakie Związek uzyskał ze strony dyrekcji placówek a także samorządów gminnych, dyrektorów wydziałów oświaty gmin członkowskich a przede wszystkim Prezydenta miasta Piły, burmistrzów i wójtów. Bezcenne jest też dofinansowanie jakie Związek otrzymał w ramach dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu, ponieważ edukacja jest bardzo kosztowna w skali tak dużej organizacji jaką jest Związek zarówno pod względem obszaru (2972 km2) jak i liczby ludności (186 391 mieszkańców). Wartość kampanii 67 840zł Związek, 65 000 dotacja z WFOŚiGW w Poznaniu.

Reasumując należy stwierdzić, iż pożądane jest prowadzenie dalszych działań edukacyjnych w zakresie gospodarki odpadami, segregacji, recyklingu i odzysku w latach następnych.

Sporządziła: Agnieszka Matusiak (PRGOK)