Od 6 września 2019 r. obowiązują nowe zapisy Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 1579, Dz.U. z 2019 r. poz. 1403, Dz.U. z 2019 r. poz. 730, Dz.U. z 2018 r. poz. 1629).
Wśród zmian są ważne przepisy dotyczące deklaracji składanych przez właścicieli nieruchomości.
Zgodnie z art. 6 ust 4. powyższej ustawy: „ Właściciel nieruchomości nie może złożyć deklaracji zmniejszającej wysokość zobowiązania z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za okres wsteczny z wyjątkiem zobowiązania z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w związku ze śmiercią mieszkańca…”, gdzie czas na złożenie deklaracji wynosi 6 miesięcy od dnia tego zdarzenia.
Nie można dokonać zmiany deklaracji zmniejszającej wysokość opłaty za okres wstecz, co oznacza, że w przypadku, gdy np. we wrześniu z nieruchomości wyprowadził się jeden z mieszkańców, a właściciel nieruchomości nie złożył nowej deklaracji do 10 października, będzie zobowiązany ponieść opłaty za cały okres do czasu dokonania zmiany.
W znowelizowanej ustawie wyróżnia się terminy dotyczące składania nowej deklaracji i zmian deklaracji. W przypadku składania deklaracji, dokumenty należy złożyć w terminie 14 dni od zamieszkania na nieruchomości lub od momentu powstania na nieruchomości odpadów. Gdy zmieniamy deklarację, każdorazowo (np. w przypadku zmiany liczby osób zamieszkujących nieruchomość – zgon, narodziny, przeprowadzka itp.) należy pamiętać, by złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana.