Pojemniki i worki
W zabudowie wielorodzinnej i na nieruchomościach niezamieszkałych zbiórka odpadów będzie funkcjonować podobnie jak dotychczas. Pojemniki na zmieszane odpady komunalne oraz na odpady selektywnie zbierane, ustawione będą w miejscu wyznaczonym przez zarządcę lub właściciela nieruchomości, gwarantującym operatowi swobodny dostęp.
W zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej właściciele otrzymają pojemniki na zmieszane odpady komunalne oraz - w przypadku selektywnej zbiorki odpadów – worki. Objętość pojemnika, jaką otrzyma dany właściciel nieruchomości, uzależniona jest od ilości osób zamieszkujących daną nieruchomość:
1 osoba – pojemnik 60L
2-3 osoby – pojemnik 120L
4-6 osób – pojemnik 240L
7-11 osób – 2 pojemniki 240L
12-15 osób – 2 pojemniki 240L i 1 pojemnik 120L.
Pojemniki i worki do selektywnej zbiórki odpadów są w określonej kolorystyce:
- niebieski – papier,
- zielony – szkło,
- żółty – tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, metale,
- brązowy – odpady ulegające biodegradacji.
Pojemniki oraz worki do gromadzenia odpadów zapewnia nieodpłatnie operator systemu, w ramach opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Operator ma także obowiązek utrzymywania pojemników w należytym stanie technicznym i sanitarnym.
Częstotliwość odbioru odpadów
W zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej:
- pojemnik na zmieszane odpady komunalne opróżniany będzie:
- w okresie od kwietnia do października –jeden raz na tydzień,
- w okresie od listopada do marca – jeden raz na dwa tygodnie;
- worki na odpady selektywnie zbierane, odbierane będą raz na 4 tygodnie, z wyłączeniem odpadów biodegradowalnych, które w okresie wegetacyjnym, odbierane będą raz na 2 tygodnie.
W zabudowie wielorodzinnej (spółdzielnie, wspólnoty):
- pojemnik na zmieszane odpady komunalne opróżniany będzie:
- w okresie od kwietnia do października - dwa razy na tydzień,
- w okresie od listopada do marca - jeden raz na tydzień.
- pojemniki na odpady selektywnie zbierane, opróżniane będą jeden raz w tygodniu, z wyłączeniem odpadów szklanych, które opróżniane będą raz na 4 tygodnie.
Częstotliwość odbioru odpadów z nieruchomości niezamieszkałych musi być dostosowana do ilości powstających odpadów, tak aby nie dopuszczać do przepełniania pojemników i kontenerów.
Odpady problemowe
Odpady problemowe odbierane będą od wszystkich właścicieli nieruchomości poprzez Mobilne Punkty Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, które organizowane będą raz na kwartał dla określonych frakcji odpadów:
- przeterminowane leki – dwa razy w roku,
- przeterminowane chemikalia – raz na kwartał,
- zużyte baterie i akumulatory – raz na kwartał,
- zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny – raz na kwartał,
- meble i inne odpady wielkogabarytowe – trzy razy w roku,
- odpady budowlane i rozbiórkowe – raz na kwartał,
- zużyte opony – dwa razy w roku,
- odzież i innych tekstylia– raz na kwartał,
Harmonogramy wywozu ww. odpadów będą podawane do publicznej wiadomości.
Deklaracja
Deklaracja jest podstawowym dokumentem nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi. Należy ją złożyć w terminie 14 dni:
- od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na nieruchomości odpadów komunalnych,
- od dnia nastąpienia zmiany danych będących podstawą do ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
- od dnia nastąpienia zmiany określonej w deklaracji ilości odpadów powstających na danej nieruchomości.
Deklarację można pobrać ze strony www.prgok.pl i wypełniony druk odesłać pocztą do biura Związku lub dostarczyć osobiście.
Opłata
W przypadku zabudowy jednorodzinnej i wielorodzinnej, miesięczna kwota opłaty stanowi iloczyn liczby osób faktycznie zamieszkujących daną nieruchomość oraz stawki opłaty za odpady - 10 zł selektywna zbiórka, 15 zł nieselektywna.
W przypadku nieruchomości niezamieszkałych, kwota opłaty stanowi iloczyn stawki (zależnej od tego czy odpady są segregowane czy nie) za pojemnik o danej objętości, liczby pojemników oraz częstotliwości ich opróżniania w miesiącu. Średniomiesięczna częstotliwość wywozu wynosi:
2,17 - jeden wywóz na dwa tygodnie,
4,33 - jeden wywóz w tygodniu,
8,66 - dwa wywozy w tygodniu itp.
Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi uiszcza się miesięcznie do 15 dnia każdego miesiąca, następującego po miesiącu, którego obowiązek ponoszenia opłaty dotyczy. Oznacza to, że opłatę za miesiąc lipiec należy wnieść do 15 sierpnia br. Opłatę należy wnosić na indywidualny rachunek bankowy, ustalony odrębnie dla każdego właściciela nieruchomości. Związek poinformuje listownie o ustalonym numerze konta.